Hej !
Om täckning är problemet så har vi lite tips här https://www.telia.se/privat/support/wifi-guiden om vad man kan göra.
Om ens enheter inte kan bestämma sig vilket band de vill vara mot i hemmet kan man även prova att stänga av den s.k. bandsteering funktionen https://www.telia.se/privat/support/info/sla-pa-av-bandsteering-sagemcom .
-Dvs, man väljer själv vilket band (2,5 alt 5 GHz) de ska anslutas mot.
-På så vis kan man enklare se vart man tappar täckning för de olika banden när man går runt i hushållet och eventuellt finjustera placeringen av routern.
Vill man använda en annan router med kanske bättre wifi-täckning kan man givetvis nyttja den istället och koppla på denna i Telias, men då rekommenderas en s.k. bryggning och att man stänger av wifin på den ni fått av Telia.
1.
https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router-sagemcom
2. (går även att stänga av i gränssnittet för routern)
https://www.telia.se/privat/support/info/stang-av-pa-tradlost-natverk
Om problemet inte är ovan så ta kontakt med Telia support